Ursus C 385 – ciągnik do zadań specjalnych
zdjęcie - źródło: https://pl.wikipedia.org/, autor: iamsch
Stworzenie koncepcyjnego modelu nazwanego później mianem Ursus C 385 było podyktowane dostosowaniem oferty do wymagań klientów. Małe ciągniki nijak nie mogły sprostać oczekiwaniom rolników, którzy coraz bardziej powiększali swoje gospodarstwa, a co za tym idzie mieli duże ilość ziemi do obrobienia. Jako że w tamtych czasach zakup ciągnika z zagranicy był niezwykle trudny, to Ursus postanowił rozszerzyć swój asortyment maszyn o ciągnik do zadań specjalnych.
Spis treści
Historia modelu
Ursus C 385 zadebiutował w 1969 roku, a jego konstrukcja była wspólnym dziełem Polsko-Czechosłowackiego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego w Brnie. Był on swego rodzaju odpowiedzią na rynkowe zapotrzebowanie na ciągniki ciężkie, o dużej mocy. To właśnie C 385 i jego bliźniaczy model sprzedawany na rynku czeskim (Zetor 8011) miały przez długie lata pracować na wielohektarowych gospodarstwach w obydwu krajach. Zarówno wygląd zewnętrzny, jak i środek kabiny zostały zaprojektowane od zera, co przełożyło się na dość nowoczesne jak na tamte lata ostre kształty. Przy pracach konstrukcyjnych współpracowali Polscy i Czescy inżynierowie, co poskutkowało wieloma nowymi patentami.
Dane techniczne
Ciągnik ten z założenia miał być cięższy i mocniejszy niż wcześniej produkowane maszyny marki Ursus. Z tego powodu stworzono nowoczesny czterocylindrowy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o pojemności 4,6 litra. Ta jednostka osiągała moc 76 KM, co dość mocno wpłynęło na zużycie paliwa. Paliwożerność nie może jednak specjalnie dziwić, jeżeli weźmiemy pod uwagę wymiary tego ciągnika, czyli niemalże 4 metry długości i waga, w stanie gotowości do pracy równa 3700 kg. Nowy Ursus miał być niejako powiewem zmian w polskim rolnictwie, tak więc wyposażono go kilka nowoczesnych mechanizmów. Należy tu wspomnieć o zamocowaniu kabiny na gumowych amortyzatorach, które dobrze tłumiły drgania wewnątrz. Przełożyło się to także na niższy poziom hałasu w kabinie kierowcy. Ursus C 385 posiadał także skrzynię biegów z wzmacniaczem momentu, która umożliwiała uzyskanie aż szesnastu biegów w przód w dwóch zakresach (polnym i szosowym), a także ośmiu biegów wstecznych.
Wyposażenie i eksploatacja
Ursus C 385 miał dość ciekawe opcje wyposażenia. Konstruktorzy zaprojektowali i zamontowali do układu kierowania polsko-czeskiej maszyny serwomechanizm, dzięki któremu obsługa kierownicy była mniej męcząca i bardziej efektywna. Oprócz tego należy wspomnieć o nowoczesnych zwrotnicach resorowanych, automatycznej regulacji podnośnika i ogrzewaniu kabiny. Sam silnik na przestrzeni lat był jeszcze kilkakrotnie modyfikowany. Zwiększano jego moc, a nawet produkowano wersję z turbodoładowaniem o mocy 100 KM. Powstała także specjalna skrzynia biegów, która zezwalała na dołączenie przedniego napędu. Wszystko to wpłynęło na łączną liczbę wyprodukowanych ciągników, która zatrzymała się na 9 559 sztukach. Sam Ursus był produkowany do 1983 roku, ale wciąż można go spotkać pracującego na polskich wsiach. Podobnie jak jego poprzednicy stał się on ikoną polskiego rolnictwa. Jednakże ze względu na stopień zaawansowania technicznego zdarzały się awarie i problemy modelu C 385. Większość napraw można jednak wykonać kupując zamienniki, a nie oryginalne części. Nie dość, że zmniejsza to koszty eksploatacji, to dodatkowo takie produkty jakością dorównują oryginałom i można je bezproblemowo zamontować do Ursusa C 385.