Ursus

Ursus‌ ‌C‌ ‌4011‌ ‌-‌ ‌przegląd‌ ‌i‌ ‌charakterystyka‌ ‌

Na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych w polskim rolnictwie można było dostrzec duże zapotrzebowanie na średnie i ciężkie ciągniki rolnicze. Zdecydowano się na podjęcie współpracy z czechosłowacką firmą Zetor, znanym producentem ciągników. Na mocy umowy pomiędzy Z.M. Ursus a firmą Zetor, zrezygnowano z produkcji ciągników średniej wielkości, w zamian za to przyjęto licencję na ciągnik Zetor 4011. W roku 1965 z polskiej fabryki wyjechał polski ciągnik Ursus C-4011 czyli licencyjny Zetor-4011. 

Czas produkcji 

Ursus C 4011 produkowany był stosunkowo krótko, bo tylko do roku 1970-go. Przez ten krótki czas wyprodukowano 98 284 sztuki tego modelu, jednak historia tego ciągnika nie została zamknięta. W kolejnych latach produkcję rozwijano, sam ciągnik zaś modernizowano. Ursus C 4011 dał początek takim ciągnikom jak Ursus C-355, bardzo popularnemu i cenionemu do dziś ciągnikowi Ursus C-360 oraz ciągnikom Ursus C-362 i C-360 3 P. Łącznie wyprodukowano 650 681 ciągników opartych o konstrukcję ciągnika Ursus C 4011. To jednak nie koniec. Na bazie ciągnika Ursus C 4011 produkowano także koparki-spycharki Waryński KSH-45.

Ursus C 4011. Dane techniczne

Silnik 

Ursus C 4011 wyposażony był w wysokoprężny silnik o mocy 42 KM i pojemności 3120 cm3. Była to klasyczna jednostka czterocylindrowa o maksymalnym momencie obrotowym 180 Nm przy 1500 obr/min. i stopniu sprężania wynoszącym 17. W pierwszych egzemplarzach tego modelu montowany był dekompresator, później zrezygnowano z tego pomysłu. Zużycie paliwa tego silnika wynosiło 265 g/kWh.

Układ napędowy

W ciągniku Ursus C 4011 montowano skrzynię biegów o dziesięciu przełożeniach w przód i dwóch w tył. Skrzynia biegów posiadała reduktor, nie była jednak zsynchronizowana. Do przeniesienia napędu służyło suche, jednotarczowe sprzęgło, sterowane w sposób mechaniczny. Pojazd był wyposażony w ręczną blokadę mechanizmu różnicowego i przekładnie główną tylnego mostu, typu Oerlikon oraz w zwolnicę typu przekładnia walcowa. 

Układy jezdne 

Oś przednia w ciągniku Ursus C 4011 nie była napędzana. Posiadała resorowanie i była rozsuwana, co ułatwiało wiele prac. Do zatrzymywania pojazdu służył sterowany hydraulicznie hamulec szczękowy. Maksymalna prędkość ciągnika wynosiła 25,6 km/h, oczywiście pod warunkiem zastosowania odpowiedniego ogumienia.

Układ agregowania

Układ hydrauliki zewnętrznej wyposażony był tylko w jedno szybkozłącze. W pojeździe montowano TUZ o udźwigach na końcach dźwigni dolnych około 1200 kg. Dużym atutem była automatyczna regulacja głębokości orki. Do tego celu służyło cięgło centralne TUZ. Jeśli chodzi o zaczepy, w traktorze można było wyróżnić górny zaczep transportowy, dolny rolniczy wahliwy, a także belkę narzędziową. W ciągniku znajdował się także zależny i niezależny WOM o prędkości 540 obr/min. Masa ciągnika gotowego do pracy wynosiła 2190 kg. Z obciążnikami rzecz jasna była większa.

Od zakończenia produkcji tego modelu upłynęło wiele lat, ale i dziś może być dobrym wyborem. Niski koszt zakupu, łatwe naprawy, dobre własności jezdne, a także dostępność części zamiennych to największe zalety ciągnika Ursus C 4011.

Powiązane artykuły

Back to top button