Jak odnowić kabinę ciągnika Ursus C-360?
Posiadanie kabiny w ciągniku rolniczym ma bardzo wiele zalet. Przede wszystkim zapewnia ona ochronę przed deszczem, śniegiem, wiatrem czy dużym nasłonecznieniem. Warto więc od czasu do czasu sprawdzić jej stan i dokonać niezbędnych napraw, jak np. wymiana uszkodzonych szyb, czy wykonanie prac konserwacyjnych, czyli m.in. usunięcie rdzy i zabezpieczenie metalowych części farbą antykorozyjną. To doskonały sposób, aby odnowić kabinę do C-360, która z powodzeniem będzie służyć przez długie lata. W dalszej części naszego tekstu podpowiadamy, jak to zrobić na własną rękę.
Spis treści
Przygotowania do pracy
Jeżeli zamierzasz przeprowadzić kompletną renowację kabiny, na początku rzecz jasna musisz ją zdemontować i zdjąć z ciągnika. W tym celu należy najpierw odkręcić i usunąć drzwi, dzięki czemu konstrukcja będzie sporo lżejsza. To samo warto zrobić z odchylaną tylną szybą i szyberdachem. Należy też odkręcić kierownicę oraz siedzenie, aby podczas ściągania kabina do C-360 nie zaczepiła się za te elementy. Na tym etapie luzujemy mocowania konstrukcji do ciągnika i to już wszystko. Samą czynność zdejmowana najlepiej przeprowadzić za pomocą dźwigu. Jeśli jednak masz do pomocy przynajmniej 2-3 inne osoby, jesteś w stanie to zrobić bez specjalnego sprzętu. Pamiętaj, aby uprzednio znaleźć na podwórku dobre miejsce na wykonanie pozostałych prac, takich jak szlifowanie oraz malowanie.
Przygotowanie powierzchni
Po bezpiecznym położeniu konstrukcji w odpowiednim miejscu można rozpocząć kolejny etap działań. Najpierw musisz pozbyć się uszkodzonych szyb lub ich pozostałości. Dobrym rozwiązaniem będzie wymiana ich na szkło atermiczne, które zapewnia większy komfort pracy przy pełnym nasłonecznieniu. Zachowaj przy tym wyjątkową ostrożność, ponieważ istnieje duże ryzyko pęknięcia szyby podczas demontażu. W większości przypadków mamy do czynienia z mocowaniem na uszczelkę, co poniekąd ułatwia zadanie. Jednak nowsze modele kabin do C-360 mają szyby klejone, co wymaga nieco więcej pracy i uwagi. Wszystkie elementy metalowe konstrukcji należy oszlifować, najlepiej z wykorzystaniem szczotki drucianej mocowanej na szlifierkę kątową bądź wiertarkę. Nie ma konieczności szlifowania do gołej blachy — wystarczy usunąć powłokę lakierniczą, podkład lub luźną rdzę.
Zabezpieczanie i malowanie
Ostatnim etapem jest nałożenie warstw antykorozyjnych oraz finalnie farby lub lakieru. Pierwszą czynnością powinno być dokładne odtłuszczenie powierzchni z zastosowaniem np. rozpuszczalnika. Następnie miejsca, gdzie pozostała jeszcze rdza, powinieneś potraktować specjalnym preparatem konwertującym ją do neutralnych związków. Dzięki temu korozja nie będzie rozwijać się dalej. Następnie kabinę do C-360 trzeba pokryć podkładem reaktywnym, najlepiej epoksydowym. Ma on silne właściwości antykorozyjne i dlatego warto go użyć. Można nałożyć 2 do 3 warstw. Po wyschnięciu przechodzimy do ostatniego etapu — malowania. Można do tego celu wykorzystać farbę nakładaną pędzlem, a jeśli chcesz uzyskać lepszy efekt wizualny, zastosuj lakier aplikowany natryskowo. Po wykonaniu 2-3 warstw pozostaw kabinę do wyschnięcia. Gdy będzie już gotowa, możesz ją zamontować na ciągniku.