Ciekawostki Ursus

Ursus‌ ‌C-330M‌ ‌-‌ ‌czym‌ ‌się‌ ‌różnił‌ ‌od‌ ‌poprzednika?‌

Ursus C-330 to bez wątpienia najbardziej znany ciągnik polskiej wsi. W okresie PRL był najlepszym ciągnikiem do małego gospodarstwa rolnego, chętnie wybieranym przez rolników. Produkowano go do roku 1986, po tym roku jednak nie zaprzestano produkcji tego ciągnika. W sprzedaży pojawił się Ursus C-330 M, czyli zmodernizowana, lepsza wersja Ursusa C-330. Co ważne, nie była to jedna modernizacja. Ursus C-330M od roku 1986, a więc od chwili rozpoczęcia produkcji, modernizowano regularnie, wprowadzając kolejne usprawnienia i lepsze rozwiązania techniczne. 

Czym różnił się Ursus C-330 M od Ursusa C-330?

Największe zmiany poczyniono w układzie napędowym ciągnika. Dokonano dość dużej modernizacji skrzyni biegów. Oprócz tego zmodernizowano tylny most, a także zwolnice. Zmiany miały na celu zwiększenie maksymalnej prędkości ciągnika, bez utraty mocy, co oczywiście się udało. Ciągnik był niemal 10% szybszy od wcześniejszego modelu. Duży nacisk położono również na poprawienie wytrzymałości podzespołów. Zwrócono także uwagę na poprawienie jakości łożysk, a także uszczelnień pomiędzy różnymi elementami ciągnika. Konieczna była także zmiana bębnów hamulcowych, co było zarówno plusem, jak i minusem. Były trwalsze ale trudniejsze w ewentualnej naprawie. 

Jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem produkcji modelu C-330M zaczęto montować inne, wysokie koło kierownicy, a także inny tłumik. W modelu C-330M, po chwilowym zastosowaniu tłumika krótkiego, zdecydowano się na długi tłumik z modelu C-360

Kolejne zmiany

W roku 1987 zdecydowano się na zmianę sprężarki. Od tego roku zaczęto montować nową sprężarkę o symbolu HS 24. Zmiany pojawiły się również w układzie sprzęgłowym. Zmieniono średnicę tarczy sprzęgła. 

W kolejnym roku zajęto się modernizacją instalacji elektrycznej. Od tego roku minus w instalacji był już tylko na masie. Wprowadzono elektroniczny przerywacz kierunkowskazów, ciągnik zaś wyposażono w kontrolkę kierunkowskazów przyczepy i wyłącznik świateł awaryjnych. Ciekawym i ważnym rozwiązaniem było też wprowadzenie blokady rozrusznika przy włączonym reduktorze. Sygnał dźwiękowy, by był bardziej słyszalny, został przeniesiony na przednią maskę. Dokonano także zmian w innych elementach instalacji elektrycznej, by przystosować ją do innej polaryzacji. Dokonano także zmiany ręcznej dźwigni gazu. Od tego roku montowano dźwignię o innym kształcie. 

Rok 1989 to czas, gdy dokonano wielu zmian w silniku ciągnika. Aby zmniejszyć zużycie paliwa, zmieniono komorę spalania. Zastosowano tłoki z płaskim, a nie wypukłym denkiem, a także zrównano zawory z głowicą silnika. Zaczęto także montować inny zaczep transportowy. 

W roku 1990 przeniesiono złącza hydrauliki zewnętrznej. Zaczęto je montować na wewnętrznej części błotnika. W tym czasie dokonano także wielu zmian, które można określić zmianami wyglądu. Najważniejszą była zmiana barwy ciągnika. Dotychczas Ursusy C-330 oferowano w kolorze żółtym. Od tego czasu zaczęto oferować je w kolorze czerwonym. 

Właściwie do dziś, Ursus C-330M jest jednym z bardziej popularnych ciągników, o czym świadczą ceny tych modeli. Dużym plusem jest prostota konstrukcji i szeroka dostępność części zamiennych, w tym duża gama części zamienników. Jakościowo nie gorszych od oryginalnych, łatwych do nabycia choćby przez Internet.

Powiązane artykuły

Back to top button